Kamis, 17 Februari 2011

Kata Kerja (Verb / FI'IL)

KATA KERJA
Istilah “KATA KERJA” ialah bentuk kata yang menunjukkan kepada kerja atau berbuat, yang oleh para ahli Nahwu Sharaf mengistilahkan FI’IL (FA-‘AIN-LAM). Melihat kepada macamnya maka seluruh KATA KERJA ini kita klasifikasi/spesialisasi-kan menjadi:

1.       KATA KERJA POKOK
Kita maksudkan dengan KATA KERJA POKOK ialah bentuk kata kerja yang huruf-hurufnya (JADZAR/ akar kata) adalah huruf asal dan bukan tambahan. Para ahli nahwu sharaf mengistilahkan “MUJARRAD”. Dengan demikian maka KATA KERJA POKOK yang kita maksud di sini adalah terjemahan dari istilah FI’IL MUJARRAD (kata kerja pokok).  Melihat kepada perbedaan jumlah huruf pada masing-masing kata kerja maka KATA KERJA POKOK kita bagi menjadi sbb:

a.       KATA KERJA 3 HURUF POKOK
Istilah 3 HURUF POKOK di sini kita maksudkan kata kerja yang jumlah huruf-huruf-nya adalah 3 dan semuanya huruf asal, oleh para ahli Nahwu Sharaf meng-istilah-kan TSULASIYUN MUJARRADUN (3 huruf pokok).

b.      KATA KERJA 4 HURUF POKOK
Istilah 4 HURUF POKOK di sini kita maksudkan kata kerja yang jumlah huruf-huruf-nya (JADZAR) adalah 4 dan semuanya huruf asal, oleh para ahli Nahwu Sharaf meng-istilah-kan RUBA’IYYUN MUJARRADUN (4 huruf pokok).

2.       KATA KERJA TAMBAHAN

(Penjelasan tentang KATA KERJA TAMBAHAN akan kita rinci setelah kita mempelajari KATA KERJA POKOK.)

a.       KATA KERJA 3 HURUF TAMBAHAN
          i.      KATA KERJA 3 HURUF + 1 HURUF TAMBAHAN
         ii.      KATA KERJA 3 HURUF + 2 HURUF TAMBAHAN
        iii.      KATA KERJA 3 HURUF + 3 HURUF TAMBAHAN

b.      KATA KERJA 4 HURUF TAMBAHAN
         i.      KATA KERJA 4 HURUF + 1 HURUF TAMBAHAN
        ii.      KATA KERJA 4 HURUF + 2 HURUF TAMBAHAN

Tidak ada komentar:

Posting Komentar